VÅRA IKONER

Kärnan i Alpines historia har hela tiden handlat om lätt vikt och smidighet. Alla våra modeller känner sig hemma på de slingrande vägarna i bergen där Jean Rédélé en gång skapade sin legendariska vision. Den ständiga utvecklingen av Alpines bilar återspeglar omvärldens förändring och hyllar Rédélés passionerade strävan efter ny innovation.

A106 - 1955

1955 – det år då Alpine grundades – målades tre A106:or i blått, vitt och rött från den franska flaggan för att markera debuten av den första produktionsmodellen. Med 4CV-mekanikens fördelar och en slank ny glasfiberkaross samt en exotisk femväxlad växellåda, tog den motorsportvärlden med storm och följdes upp med en ännu mer potent A106 Mille Miglia-utgåva.

A108 - 1958

Tre år senare kom A108 som en glamorös berlinette och cabriolet med en mer kraftfull motor, vår första som tillverkats av Amédée Gordinis genihänder, en man med smeknamnet "den mekaniska trollkarlen" tack vare hans kunskaper om trimning. Bilen knöt Alpines tidiga karossbygge till mer mainstream-tillverkning, vilket banade väg för produktion av vår mest ikoniska modell av de alla.

A110 - 1962

På bilsalongen i Paris år 1962 fick världen för första gången beskåda essensen av Alpine när vi avtäckte den vackra nya Berlinette A110. En utveckling av A108 med större glasytor och förbättrade komponenter fick visa prov på vår ökande ingenjörsmässiga mognad. Effekten ökade under modellens 14-åriga livslängd medan tävlingsversionerna tog hem flera troféer på världens rallyscener.

INTERLAGOS

Ytterligare bevis på Alpines globala dragningskraft visade sig när A108-tillverkningen licensierades till Brasilien. Där såldes tre olika karossmodeller från Willys-Overland under namnet Interlagos, en referens till São Paulos racerbana. Totalt byggdes 822 bilar mellan 1962 och 1966, vilket tog den konstnärliga skönheten från europeiska karosstillverkare till en ny marknad.

DINALPIN

Den globala inriktningen växte ytterligare i och med licensieringen av Alpine A110-produktion i Mexiko under varumärket Dinalpin. Totalt såldes 693 bilar, fördelat på karossmodellerna berlinette, coupé och cabriolet.

A310 - 1971

Alpine revolutionerade sitt utbud 1971 med den häpnadsväckande A310, och monterade samma bakmotorlayout som på syskonet A110 men nu under en helt annan kaross, skissad av den berömde illustratören Marcel Béligond. Dessutom med en pålitlig Renault-motor och design passande för en liten superbil. En ännu mer spännande V6-version gjorde att bilen kunde nå sin fulla potential – på rallyetapper och vägar.

ALPINE GTA - 1985

Vi förbättrade konceptet 1984 i och med lanseringen av Alpine GTA – en längre, bredare och mer aerodynamisk bearbetning av den kantiga föregångaren A310. Passagerarutrymmet utökades och vår produktionsprocess i Dieppe effektiviserades för att göra detta till en verkligt modern sportbil och med en lätt kaross kunna ge den ett försprång mot mer traditionella rivaler. Vi introducerade också en V6 Turbo-motor, som spelade en viktig roll under huven på den ikoniska GTA Le Mans-utgåvan.