Tre år senare kom A108 som en glamorös berlinette och cabriolet med en mer kraftfull motor, vår första som tillverkats av Amédée Gordinis genihänder, en man med smeknamnet "den mekaniska trollkarlen" tack vare hans kunskaper om trimning. Bilen knöt Alpines tidiga karossbygge till mer mainstream-tillverkning, vilket banade väg för produktion av vår mest ikoniska modell av de alla.
På bilsalongen i Paris år 1962 fick världen för första gången beskåda essensen av Alpine när vi avtäckte den vackra nya Berlinette A110. En utveckling av A108 med större glasytor och förbättrade komponenter fick visa prov på vår ökande ingenjörsmässiga mognad. Effekten ökade under modellens 14-åriga livslängd medan tävlingsversionerna tog hem flera troféer på världens rallyscener.
Ytterligare bevis på Alpines globala dragningskraft visade sig när A108-tillverkningen licensierades till Brasilien. Där såldes tre olika karossmodeller från Willys-Overland under namnet Interlagos, en referens till São Paulos racerbana. Totalt byggdes 822 bilar mellan 1962 och 1966, vilket tog den konstnärliga skönheten från europeiska karosstillverkare till en ny marknad.